Een 32 kilometer lang project
De afgelopen jaren werden wij met regelmaat geduid op onze aanwezigheid op de Afsluitdijk. Logisch natuurlijk aangezien de Afsluitdijk een veel gebruikte verkeersader is vanaf Friesland naar Noord-Holland en in tegengestelde richting.
In opdracht van Rijkswaterstaat werkt bouwconsortium Levvel (bestaande uit Bam, Van Oord, Rebel en Invesis) aan de vernieuwing en versterking van de Afsluitdijk. Op maandag 1 April 2019 Den Oever hebben wij voor het consortium de eerste machines aangevoerd.
We mochten starten op een strekdam bij Den Oever aan waddenzeezijde. We zijn hier gestart met een aantal machines om de dam van nieuwe bekleding te voorzien. Enkele maanden later zijn we ook gestart op dijkvak 17 tussen Zurich en Kornwerderzand. In de periode van 1 April 2019 tot heden zijn wij over de gehele lengte van de Afsluitdijk werkzaam geweest bij verschillende disciplines en met een grote verscheidenheid aan materieel. Een project waar Gebroeders Kok zijn veelzijdigheid zichtbaar was en duidelijk in praktijk heeft gebracht. Om een inkijk te geven in de vele speciale werkzaamheden lichten wij een aantal onderdelen toe.
Dijk, dammen en havens
Team dijk, dammen, havens is verantwoordelijk voor de realisatie van verbeterde dijkbekleding aan zowel Waddenzeezijde als ook aan IJsselmeerzijde. De gehele dijk was verdeeld in verschillende dijkvakken om het lange traject overzichtelijk te houden voor personeel en leveranciers. Voor de renovatie van de Afsluitdijk is een ontwerp gemaakt met verschillende bekledingen.
DDH nat – Waddenzeezijde
De opbouw van de bekleding aan de Waddenzeezijde bestond uit verschillende materialen en gradaties. De basis van de opbouw werd gemaakt met breuksteen aan de teen van de dijk. De breuksteen is via het water aangevoerd naar de locatie van verwerking en daar gelost. Aansluitend is Gebroeders Kok ingeschakeld met rupsgraafmachines met semi of lange uitrusting om de breuksteen te profileren.
Om de steen goed te kunnen hanteren en te profileren is er in overleg voor gekozen om puinbakken te laten vervaardigen die geschikt zijn om te werken in deze breuksteen. Het talud wat werd geprofileerd was de fundering van de bekende Levvel-blocs. In het bepaalde ontwerp zaten nog een aantal aspecten waarvoor we een passende oplossing hebben verzorgd. In de onderlaag van Levvel-blocs zat een verhoging nabij de kruin. Om de onderlaag goed te kunnen aanleggen zijn er twee machines omgebouwd met een in hoogte verstelbare cabine. Hierdoor kon de machinist met goed zicht op de onderlaag het gemaakte werk beoordelen. Hiermee is er bijgedragen aan een goed onderbed voor de Levvel-blocs.
DDH droog – Waddenzeezijde
Aansluitend is de dijk verbreed met een zandpakket welke ook als fundering voor de onderhoudsweg functioneert. Om het zand op locatie te verspreiden zijn onze knikdumpers ingezet voor het interne transport. Onze shovels zijn ingezet om het zand laagsgewijs aan te brengen en te profileren.
De zandbaan werd tijdens de werkzaamheden door onze trekker met kilverbak geëgaliseerd zodat de kwaliteit van de transportwegen goed bleef en het transport op maximale snelheid gedaan kan worden. Als afsluiting is er op de kruin van de onderlaag van breuksteen een waterslot aangebracht. Dit waterslot is gemaakt van beton. Om dit in het juiste profiel en binnen de juiste toleranties en productie aan te brengen heeft Gebroeders Kok in overleg met het project hier een betonprofileerbak voor ontworpen en vervaardigd.
Als finishing touch heeft een langegiek kraan de bovenzijde van dijk geprofileerd.
IJsselmeerzijde
Het algemene beeld is dat de zeezijde de zijde is die het meest belast wordt door weersomstandigheden. Dit komt ook zeker voor, maar ook de IJsselmeerzijde wordt met regelmaat zwaar belast door het onstuimige water vanaf het IJsselmeer. Vanuit de berekeningen is gebleken dat ook aan IJsselmeerzijde de bekleding versterkt moest worden. De bestaande bekleding is verwijderd, de vlijlaag is opnieuw geprofileerd en aansluitend opgebouwd met een filterlaag en bekleding van Levvel-blocs.
Een lastig aspect van deze zijde van de dijk was de bereikbaarheid. De machines hebben het werk gerealiseerd vanaf de stortberm. Ook het materiaal is via het water aan- dan wel afgevoerd. Voor dit deelproject hebben wij diverse uitrustingstukken vervaardigd om de werkzaamheden efficiënter te kunnen uitvoeren. Bij deze werkzaamheden zijn meerdere lange giek kranen en overslagkranen ingezet. De machines werden uitgerust met draai-kantelstukken voor profileerwerkzaamheden, grijpers voor overslag werkzaamheden en puinbakken voor het rooien van de bestaande bekleding. Om het werk goed begaanbaar te maken zijn er rijplaten op de stortberm gelegd.
Team weg
Voor de renovatie van de rijbanen van de A7 hebben wij team weg bijgestaan. De rijbanen zijn aangepast naar de huidige eisen van Rijkswaterstaat. Dit betekende onder andere dat de rijbaan van dakprofiel naar verkanting op één oor is aangepast. Ook zijn de rijbanen verbreed, geleiderail is aangepast en de afwatering is verbeterd.
Om dit te realiseren heeft Gebroeders Kok verschillende diensten geleverd. Waaronder shovels met een verbredingsmachine, mobiele kranen voor het graven van cunetten en verdichten van de bermen middels een trilplaat aan een mobiele kraan. Pieken van 6 mobiele kranen om binnen de juiste tijd de werkzaamheden uit te voeren. De sleuven van de afwateringsbuizen werden overbrugd middels onze rijplaten van 3,5×5 meter. Daardoor kon de aan en afvoer van materiaal doorgang vinden tijdens de aanleg van nieuwe afwateringsleidingen.
Grondstromen
Bij de werkzaamheden van de verschillende teams zijn diverse grondstoffen nodig. Ook kwamen er grondstoffen vrij. Om deze stromen tijdelijk op te slaan, in depot te verwerken en weer op te laden heeft Gebroeders Kok machines geleverd op de verschillende depots. Door de omvang van Gebroeders Kok kon er makkelijk geschakeld worden op de wisselende vraag vanaf het project. In overleg met het project is er voor gekozen om op elk depot een machine te plaatsen welke flexibel inzetbaar waren. Hierdoor kon de uitvoering bij wisselende vraag of aanbod snel schakelen tussen de verschillende stromen.
Voor het scheiden van basaltstenen en vlijlaag heeft Gebroeders kok speciale hulpstukken vervaardigd.
Spuimiddelen
Ter hoogte van den Oever worden de bestaande spuimiddelen verbeterd en uitgebreid met nieuwe aanvullende spuimiddelen. Als assistentie bij de bouw heeft Gebroeders kok materieel geleverd voor assistentie op de bouw en assistentie bij het aanbrengen van ankers van de damwandkuipen. De assistentie op de bouw is veelal gedaan met mobiele graafmachines en laadschoppen, maar ook rupskranen in diverse gradaties. Ook is er een 50-tons rupsgraafmachine voorzien van een last-moment-beveiliging voor het hijsen en plaatsen van buizen voor afstempeling van de damwandkuipen. Daarnaast zijn er meerdere midigraafmachines geleverd voor assistentie bij het plaatsen van ankers van de damwandkuipen. Middels een grijper werden de ankers in de ankerstelling gelegd.